Válaszolja a feltett kérdésre napjainkban Petike vagy Katika. Még néhány évvel ezelőtt, maga a fogalom is teljesen ismeretlen volt a hazai fülek számára, ma már a tinik 61°%-a több, mint 10 influenszert követ és közülük minden 4. maga is szívesen lenne véleményvezér - derül ki a Be Social tinédzserek körében végzett felméréséből. De kik azok az influenszerek? És egyáltalán, miről szól ez az egész? 

Az influencer vagy influenszer (kinek, hogy tetszik jobban) fogalma annyit tesz, egyfajta véleményvezér, vagyis olyasvalaki, aki kisebb-nagyobb mértékben befolyással van az emberekre és véleményükre. Követőszám tekintetében, itthon elvileg 5000 körüli számtól, már véleményvezérnek számítunk, ám önmagunkat kinevezni annak, könnyedén rossz fényt vethet a hitelességünkre. 

Aki maga is Instagram felhasználó, az hamar megtapasztalhatja, hogy nem is olyan könnyű elérni egy ekkora számot, mint az elsőre látszik. Bár hozzáteszem, csak akkor nem könnyű, ha az ember "legális" úton szeretne eljárni közben. Egy-két cicivillantós kép mondjuk, elég sokat lendíthet a karrierünkön. De sokan nem riadtak vissza a követők nemes egyszerűséggel való megvásárlásától sem és rengetegen játszák, a bekövetlek - kikövetlek játékot is. 

Tehát, mint annyiszor már, a követőszám itt is rendkívül becsapós lehet, ha egy -egy ilyen influenszerrel szeretnénk reklámozni saját termékeinket. Merthogy valójában erről szól ez az egész: marketing cégek egész sora alkalmaz influenszereket saját bevételük növelésének érdekében. Gondoljunk csak bele, hogy mennyivel egyszerűbb, néhány ajándék termékért cserébe influenszerekkel hirdetni, mint súlyos pénzekért reklámidőt vásárolni a televízióban. A promózott termékek tárháza egyébként egészen végtelen: az elmúlt időszakban például, rengetegen vigyorogtak vagy inkább vicsorogtak egy cég fogfehérítő masinájával a szájukban.

Ám, ha teszem azt, Nádai Anikó (258 ezer követő) üzeni egy képével, hogy fogai két árnyalattal világosabbak lettek a termék hatására, akkor, ha csak 1000 követője hallgat rá és hatására vásárol a termékből, máris  milliós nagyságrendű bevétellel számolhat adott cég, a termék árának arányában. 

Az egész jelenség egyébként blogokból nőtte ki magát, a 24.hu cikke szerint Festy, aki beautybloggerként kezdte, volt az első mind közül, aki tudatosan építette fel, mára influenszerré avanzsált karrierjét.

Ma a helyzet már megváltozott, influenszerekkel leginkább csak Instagramon és Youtube-on találkozhatunk. A blogok helyét átvették a vlogok, a Facebook helyét pedig az Instagram. Amik noha végtére is egy cég, képes megosztások terén mégis utóbbi teljesít jobban. A fiatalok életében pedig, átvette a televízió helyét a Youtube csatorna, a régi példaképek pedig, influenszerekre cserélődtek. 

Én is lehetek influenszer? 

Naná, rögtön neki is kezdhetsz. Bár jobb, ha tudod, hogy alsó hangon napi 10 új véleményvezér jelenik meg a piacon, akik közül a legtöbben úgy tűnnek el, ahogy jöttek is: hirtelen. Mivel ennyire nagy a túljelentkezés a "véleményvezér állásokra", ezért csak keveseknek sikerül talpon maradni és pláne valódi munkaként, ebből meg is élni. 

Ha kellő idővel és kitartással rendelkezel, akkor viszont elképzelhető, hogy neked is csurran-cseppen valami, vagyis köthetsz néhány sikeres együttműködést. Ja, hogy az mi is pontosan? 

Hát az, amiből a bevételed származni fog. Néhány ingyen termékért cserébe, egy -egy fotó erejéig promóznod kell a követőidnek adott cég termékét. Természetesen, ha őrült nagy véleményvezérré nőtted ki magad, akkor pénzbeli honoráriumot is kaphatsz a munkádért cserébe. Ráadásul nem is keveset. 

Szakértők szerint, csak egy kicsit vagyunk fáziskésésben a külföldhöz képest, ugyanis már nálunk is egyre több olyan influenszer van, aki konkrétan ebből él. Ügynökséggel a háta mögött, megbízásokat teljesít, termékeket promóz, sokszor nem kis összegekért cserébe.

És, ahogy az előre látható, az influenszer jelenség még évekig marad és nagy valószínűséggel egyre nagyobb teret követel majd magának.  

Milyen hatással van mindez a fiatalokra?

Rossz, rossz, nagyon rossz hatással - mondhatnánk, de feleslegesen károgunk. A tinédzserek döntő többsége ugyanis, szinte kizárólag már csak Instagramon elérhető a cégek számára, ráadásul a tökéletesen megkomponált képekhez szokott szemeik okán, már feleslegesen mutogatnánk a való világot. Éljenek a csili-vili luxuséletek, le az őszinteséggel! 

Tisztelet azon néhány kivételnek, akik hitelességüket többre tartják, a bevételnél. 

És, hogy mit tehetnek a szülők?

Haladhatnak a korral, kérem. Egyetlen teendőjük, hogy megtanítják az ifjaknak a tudatos internet használatot és felvilágosítják róla őket, hogy nem minden valóságos, amit a képeken látnak. Egyébként igazán nehéz dolguk van, hiszen y generációs lévén, még én is kimaradtam az Insta őrületből, mint azt a példa is mutatja, retro felületen, blogon nyomulok- üdv. a szerk. 

De szíves örömest segítek eligazodni ebben a kegyelmet nem ismerő közösségi média világban és, ha velem tartanának, kövessék a Hardworklifestyle Blogot Facebookon is. És, hogy a többiek is értesülhessenek róla, osszák meg bátran a cikket is.

Köszönöm a figyelmet! 

Hardworklifestyle 

Élj jól - Dolgozz keményen - Élvezd a sikert!

Kérdés, kérés, észrevétel, együttműködés: bagoly9031@gmail.com