Néhányunknak nem korpásodik, csak szimplán kihullik a haja, mikor meghallja az influenszer szót. Másoknak fogalma sincs róla, eszik vagy iszák-e a dolgot, megint másokat meg egyáltalán nem is érdekel az egész. Pedig tetszik-nem tetszik, mindannyian jobban tesszük, ha odafigyelünk rájuk, már csak azon apropóból is, hogy a fiatalabb generációk tőlük szerzik be az ismereteiket és rájuk hallgatnak, mikor próbálják kialakítani a saját stílusukat. Ráadásul nem árt, ha mi magunk is képessé válunk felismerni egy szponzorált tartalmat és tudatába kerülünk annak is, hogy a kedvenc énekesünk, youtuberünk, akármink, nem biztos, hogy azért eszi a legújabb vegaburgert olyan lelkesen az új Insta fotóján, mert valóban annyira odavan érte...  

blogomneked  influenszer marketing

Unottan lapozgattam a minap a Facebook kezdőlapját, majd csakhamar felkaptam a fejem, mikor megláttam, hogy az egyik kedvenc magyar énekesnőm megosztott egy szponzorált tartalmat az oldalán. Eddig ebben még nincs is semmi meglepő, szabályosan járt el, hiszen feltüntette a szponzorált tartalom feliratot is. A képen egy mobilalkalmazást reklámozott, hozzáírva a szokásos szlogent: próbáljátok ki, én is ezt használom. Ez ugyebár már némiképp aggályos, hiszen elviekben nem buzdíthatunk jószerével senkit semmire sem, de ezen most tegyük túl magunkat, később szó lesz még róla. 

Amin valójában megakadt a szemem, az a poszt alatt hemzsegő rengeteg komment volt. Kíváncsivá tett, vajon mit tud ez az alkalmazás, hogy ennyien érdeklődnek utána. Olvasgatni kezdtem a hozzászólásokat:

Tudod te, mit reklámozol egyáltalán? 

Nagyon szeretem a munkásságodat, de most csalódtam benned. A fiam 78 ezer Ft-os számlát csinált nekünk ezzel az alkalmazással. 

Jó lenne, ha nem bátorítanád ilyesmire a követőidet, úgy gondolom, hogy felelősséggel tartozol értük. 

Özönlöttek az ilyen és ehhez hasonló hozzászólások. Mondhatnánk, hogy a kommentszekció már csak ilyen, de ezúttal nagyon is igazuk volt. Az ominózus telefonos alkalmazás ugyanis, készségesen válaszol minden sms-ben küldött kérdésünkre, csak épp elég borsos áron. 508 forintunkba fájhat minden egyes elküldött üzenet. Így már nem igazán kell csodálkoznunk rajta, hogy gyorsan összejött a fentebbi hozzászóló 78 ezer ft-os számlája. 

Minekután kb. 300 hasonló hozzászólás érkezett az énekesnő közösségi oldalára, készséggel azt válaszolta, hogy ő bizony nem tudta, mi ez az alkalmazás és utána fog nézni a dolognak... Azt hiszem, hogy ezzel az egy mondattal szépen be is indíthatná a Hogyan ne reklámozzunk influenszerként c. oktatófilmet - már, ha lenne ilyen. És bárcsak lenne. 

Na, de nincs azért minden veszve, mert oktatófilm ugyan nincs, de szabályzat azért akad. Merthogy nem eszik ám olyan forrón a kását, az influenszerek által szponzorált tartalmakra éppúgy vonatkoznak a szabályok, ahogy bármilyen más reklámtartalomra. Ezen szabályok betartását itthon a Gazdasági Versenyhivatal felügyeli. Különös tekintettel a kiskorúak védelmére, akiket sérülékeny fogyasztói csoportként kezelnek. Esetükben tisztességtelen eljárásnak minősül, ha figyelmüket közvetlenül felhívjuk egy-egy termék megvásárlására vagy arra, hogy a szüleikkel vetessék meg azt. 

Mint láthatjuk tehát, a fentebb említett szponzorált tartalom esete jócskán kimerítette a tisztességtelenség fogalmát. És, hogy végül maga a menedzsment jött rá a bakira vagy jelentés útján került eltávolításra a bejegyzés, azt nem tudni, de egy-két órán belül lekerült a Facebook és Instagram oldalakról is (szerencsére).

A GvH összeállított egyébként egy laza kis 5 oldalas szabályzatot külön az influenszer iparág kedvéért, de még így is sokan eltévednek az útvesztőben. Pedig csak néhány egyszerű szabályt kellene betartaniuk: 

  • A közösségi oldalakon megjelenő szponzorált tartalmak mindaddig nem ütköznek jogszabályba, még a fogyasztó számára is teljesen egyértelműen kiderül, hogy a hirdető és az adott véleményvezér között gazdasági érdekeltség, üzleti kapcsolat áll fenn.

  • Legyenek jól elhatárolhatók adott oldalon a független és a fizetett tartalmak. 

  • A fogyasztókat megfelelően tájékoztatni kell arról, hogy az adott posztokban szereplő termék megjelenéséért, a termék- szolgáltatás gyártója, forgalmazója fizetett, vagyis adott poszt nem feltétlenül tükrözi a véleményvezér egyéni véleményét, stílusát, stb. Megjelenésük mögött gazdasági tevékenység áll, ami reklámnak minősül. 

  • Valós, hiteles képet kell közvetítenie adott termékről (zárójelben megjegyzem, ez szokott jól menni a legritkábban)

  • Az üzleti kapcsolat megjelenítését jól érthetően fogalmazva, jól látható helyre kell elhelyezni. - Instagramon elég lehet a megfelelő hashtagek kiválasztása is.

A teljes szabályzat megtekinthető itt: http://www.gvh.hu

És, hogy nekünk, fogyasztóknak mit kell mindebből megjegyezni? 

Hogy, ha adott posztban termékmegjelenítést látunk, rögtön keresgéljük a bejegyzésben a szponzorált tartalom, promóció szavakat, esetleg cég neveket, kifelé mutató linkeket. Ekkor ugyanis, már joggal tehetjük fel magunknak a kérdést, hogy az általunk követett személyi edző tényleg chipset töm-e magába reggeltől estig és attól ilyen szép vékony vagy szimplán felkérték, hogy promótálja a terméket? - Nyilván az utóbbi. 

Keressünk hitelesnek tűnő véleményvezéreket. Ez kicsit nehézkes lesz, bár valószínűsíthető, hogy akik a valódi saját véleményüket  is vállalják a termékeket megjelenítő posztok mellett és utóbbiból van náluk kevesebb, azok kicsivel szavahihetőbbek lehetnek előbbi társaiknál. 

Emeljünk szót a tisztességtelenség ellen. Ahogy a poszt elején említett promóciónál is tették a hozzászólók. Tapasztalatból tudták, hogy mennyire káros az az alkalmazás a gyerekekre, legalábbis a családi kassza számára biztosan, így elérték, hogy eltávolításra kerüljön a közösségi oldalakról. Ha szép szóval nem megy, lehet jelenti bátran a  közösségi oldalaknak az általunk kifogásolt tartalmakat. Természetesen nem válogatás nélkül mindegyiket és pláne nem hobbiból. Csak mert nekünk nem tetszik, attól még másnak hasznára lehet. 

Váljuk tudatos felhasználóvá. Kételkedés, körültekintés, óvatosság. Nagyjából ezekre lesz szükségünk. 

Ha pedig további ismeretre lenne szükségünk a témában, a Hardworklifestyle blog számos cikke segítségünkre lehet. 

Ha hasznosnak vélted a bejegyzést, nyomj egy megosztást is. 

Köszönöm! 

Hardworklifestyle 

Élj jól - Dolgozz keményen - Élvezd a sikert!